خرید ملک در ترکیه

همان‌طور که می‌دانید از دیرباز تا کنون یکی از روش‌های رایج سرمایه‌گذاری در بین ایرانیان خرید ملک یا زمین بوده است. اما در چند سال اخیر افزایش روز افزون نرخ دلار و تورم در کشور باعث شده است که افراد ریسک سرمایه‌گذاری در داخل کشور را نپذیرند و به دنبال سرمایه‌گذاری از طریق خرید ملک در سایر کشورها باشند. یکی اولین گزینه‌های ایرانیان جهت خرید ملک کشور ترکیه است؛ چرا که خرید ملک در ترکیه برای ایرانیان فرآیند بسیار راحتی دارد، به همین دلیل تمایل به سرمایه‌گذاری از طریق خرید ملک در ترکیه در بین ایرانیان زیاد است. اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که به فکر سرمایه‌گذاری یا دریافت پاسپورت ترکیه از طریق خرید ملک در این کشور هستید، مطالعه این مطلب می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

خرید ملک ترکیه
جهت دریافت مشاوره رایگان خرید ملک در ترکیه با ما در تماس باشید!

تلفن تماس : ۰۷۱۳۲۳۱۷۴۴۰ _ ۰۹۱۷۴۲۴۳۰۴۲ _ 09172755767

واتس آپ : ۰۹۱۷۴۲۴۳۰۴۲ - 09172755767

تلگرام : https://t.me/exirapply

اینستاگرام : exir_apply و iranian_china

معرفی کشور ترکیه

ترکیه که به آن جمهوری ترکیه نیز می‌گویند، از جمله کشورهای اوراسیایی به شمار می‌رود. چرا که بخشی از مساحت آن در قاره آسیا و بخش دیگر آن در قاره اروپا واقع شده است. این کشور وسعت و مساحت بالایی دارد و در رتبه بندی جهانی سی و هفتمین کشور وسیع جهان است. مردم ترکیه اغلب مسلمان هستند و جمعیت عمده مسلمانان این کشور را اهل تسنن تشکیل می‌دهد. زبان رسمی کشور ترکیه ترکی استانبولی است. اما برخی از افراد نیز در این کشور وجود دارند که به زبان‌های دیگری مثل زبان انگلیسی و یا حتی فارسی تکلم می‌کنند. خط نوشتاری مردم ترکیه هم در حال حاضر خط لاتین است.

چرا کشور ترکیه را برای سرمایه‌گذاری و خرید ملک انتخاب کنیم؟

همان‌طور که می‌دانید کشور ترکیه یکی از کشورهای همسایه ایران است و از لحاظ فرهنگی و جغرافیایی با ایران ارتباط نزدیکی دارد. همچنین این کشور از لحاظ اقتصادی پویا است و به‌ویژه در سال‌های اخیر در حوزه اقتصاد آمارهای رو به رشدی داشته است. به‌گونه‌ای که در حال حاضر کارشناسان کشور ترکیه را جزء ده کشور برتر در حوزه دارا بودن اقتصاد رو به رشد معرفی می‌کنند. یکی از دلایلی که می‌تواند افراد را مجاب به خرید ملک در ترکیه کند وجود شرایط آسان و سرمایه کم مورد نیاز جهت خرید ملک است. کشور ترکیه برای جذب سرمایه گذار به‌ویژه در چند سال گذشته، شرایط خرید ملک و دریافت اقامت ترکیه را سهل و آسان کرده است. به همین دلیل تعداد متقاضیان خرید ملک در این کشور روز به روز در حال افزایش است.

یکی دیگر از دلایلی که موجب می‌شود افراد مجاب به سرمایه‌گذاری و خرید ملک در این کشور شوند، نرخ بالای اجاره در این کشور به‌ویژه در شهرهای بزرگ مثل استانبول است. بالا بودن نرخ اجاره باعث می‌گردد که خریداران بعد از خرید ملک علاوه بر این که از افزایش قیمت ملک سود کنند، از دریافت اجاره بهای ملک نیز سودی دریافت کنند.

 

مزایای زندگی و خرید ملک در ترکیه

دریافت اقامت دائم ترکیه:

امروزه داشتن تابعیت و دریافت اقامت در یک کشور به غیر از کشور مادری در بین مردم بسیار رایج شده است و اغلب افراد به دنبال این هستند که در کنار کشور خود، بتوانند اقامت دائمی در یک کشور دیگر نیز داشته باشند. تا در صورت نیاز بتوانند به راحتی مهاجرت نمایند. یکی از بهترین مزایایی که خرید ملک در ترکیه دارد نیز همین مورد است؛ یعنی افراد می‌توانند با خرید ملک در ترکیه علاوه بر سرمایه‌گذاری اقامت دائم در این کشور را نیز دریافت کرده و مانند سایر شهروندان کشور ترکیه از حقوق شهروندی در این کشور برخوردار شوند. با خرید ملک و زندگی در کشور ترکیه نه تنها پاسپورت ترکیه برای صاحب ملک، بلکه برای کل اعضای خانواده وی نیز در مدت زمان کوتاهی صادر می‌گردد که این یک امتیاز مثبت برای انتخاب این کشور جهت سرمایه‌گذاری و خرید ملک است. بعد از دریافت اقامت و تابعیت ترکیه می‌توانید هر زمان که خواستید بدون نیاز به ویزا به ترکیه سفر کنید.

راحت شدن نقل و انتقال پول: 

یکی دیگر از مزایای بسیار مناسب خرید ملک در ترکیه فراهم شدن امکان نقل و انتقال پول از کشورهای خارجی از طریق ویزا کارت یا مستر کارت است. این امتیاز به خصوص برای افرادی که اهل تجارت و بیزنس هستند، بسیار مناسب خواهد بود. چرا که آن‌ها را از شر دلالان و صرافی‌ها نجات خواهد داد و تجار می‌توانند تمام کارهای تجاری خود را به کمک اپلیکیشن بانک و با یک شماره حساب به صورت ویزا کارت یا مستر کارت به راحتی و سهولت انجام دهند. این قابلیت حتی برای مواقعی که شخص در ایران ساکن باشد نیز کاربردی است و امکان جابه‌جایی هر گونه ارز مثل دلار، لیر، یورو و … وجود دارد. این امتیاز می‌تواند باعث راحت‌تر شدن و هموار شدن مسیر انجام فعالیت‌های حقیقی و حقوقی افراد شود.

دریافت ویزای شنگن یا ویزای سایر کشورها: 

از دیگر مزایای خاص خرید ملک در ترکیه می‌توان به امکان دریافت ویزای شنگن اشاره کرد. همان‌طور که می‌دانید دریافت ویزای شنگن برای ایرانی‌ها با توجه به مشکلات سیاسی و تحریم‌های موجود کمی دشوار است. اما روابط بین‌المللی کشور ترکیه با کشورهایی مثل کانادا، آمریکا، آلمان و … مشکلی ندارد؛ بنابراین در صورتی که افراد اقدام به خرید ملک در ترکیه نمایند و شهروند ترکیه محسوب شوند، امکان دریافت ویزای شنگن برای آن‌ها فراهم خواهد شد. چرا که احتمال رد شدن درخواست ویزای شنگن یا ویزای سایر کشورهای مطرح اروپایی و آمریکایی در ترکیه کمتر از راه‌ها و روش‌های دیگر خواهد بود.

بیمه درمانی پزشکی:

یکی از مواردی که در هنگام انتخاب یک کشور برای سرمایه‌گذاری و اقامت در آن باید توجه داشته باشید، سطح امکانات رفاهی و خدمات پزشکی و بیمه آن کشور است. کشور ترکیه برای شهروندان خود بیمه درمانی مناسبی فراهم کرده است و همچنین بیمه‌های درمانی این کشور تمامی بیمارستان‌های دولتی و خصوصی را پوشش دهی می‌کنند. بنابراین از این نظر قابل‌قبول است.

برخورداری از آموزش و تحصیل رایگان: 

از دیگر مزایای خرید ملک و اقامت در ترکیه می‌توان به برخورداری از آموزش رایگان برای فرزندان اشاره کرد. با دریافت اقامت ترکیه امکان تحصیل فرزندان در مدارس و دانشگاه‌های این کشور که از نظر سطح علمی سطح قابل‌قبول و نسبتاً بالایی دارند، وجود خواهد داشت. بسیاری از مراکز آموزشی و مدارس و دانشگاه‌های این کشور با مدارس و مراکز آموزشی کشورهای سطح یک جهان مثل آمریکا، استرالیا و … روابط مستقیم دارند و حتی امکان جابه‌جایی و انتقال دانشجو در این مراکز وجود دارد.

طبیعت و آب‌وهوای خوب: 

یکی دیگر از مزایای خرید ملک و اقامت در کشور ترکیه استفاده از طبیعت و آب‌وهوای بی‌نظیر این کشور است. این مزیت به‌ویژه برای افرادی که قصد دارند علاوه بر سرمایه‌گذاری از امکانات این کشور نیز استفاده نمایند و برای تفریحات و تعطیلات نیز از ملک خود استفاده نمایند، بسیار مناسب است. کشور ترکیه طبیعت بسیار دل‌انگیزی دارد و علاوه بر این مکان‌های تفریحی و توریستی فراوانی نیز در این کشور وجود دارد که در صورت اقامت و زندگی در آن می‌توانید از این اماکن و امکانات آن استفاده کنید.

قوانین خرید ملک در ترکیه

در کشور ترکیه نیز مانند همه‌ کشورهای جهان برای خرید ملک یک سری شرایط و قوانین وجود دارد که متقاضیان باید در صورت داشتن قصد جدی برای خرید ملک در این کشور این شرایط را فراهم کرده و قوانین را بپذیرند. در ادامه به مهم‌ترین شرایط و قوانین لازم جهت خرید ملک در این کشور اشاره خواهیم کرد.

  1. اولین شرطی که برای خرید ملک در این کشور مطرح است این است که هزینه ملک خریداری شده باید به صورت نقدی پرداخت شود (البته فروش اقساطی نیز در شرایطی امکان‌پذیر خواهد بود اما عمدتاً پرداخت باید به صورت نقد باشد).

  2. یکی دیگر از شرایطی که برای خرید ملک در ترکیه وجود دارد این است که سه مالک قبلی ملکی که قصد خرید آن را دارید، باید اهل کشور ترکیه باشند و نباید از اتباع خارجی یا شهروندان غیر ترک باشند.

  3. یکی دیگر از شرایط خرید ملک در ترکیه این است که امکان فروش ملک بعد از خرید تا سه سال وجود نخواهد داشت. بنابراین اگر احساس می‌کنید در صورت خرید ملک ممکن است زودتر از سه سال به پول خود نیاز پیدا کنید بهتر است از خرید ملک در این کشور صرف‌نظر کنید.

  4. یکی دیگر از شرایطی که جهت خرید ملک در ترکیه وجود دارد که البته این شرط اجباری نیست، این است که می‌توانید به جای خرید ملک به ارزش 250 هزار دلار چند ملک که ارزش آن در مجموع 250 هزار دلار شود خریداری کنید و آن‌ها را اجاره بدهید.

  5. طبق قوانین جدید از سال 2022 با خرید خانه در ترکیه نیز امکان دریافت اقامت ترکیه وجود دارد.

  6. از دیگر شرایط موجود برای خرید ملک در ترکیه می‌توان به این مورد اشاره کرد که افراد متقاضی خرید ملک در این کشور نمی‌توانند بیش از 30 هکتار زمین یا ملک خریداری کنند.

  7. در صورتی که شخصی اقدام به خرید زمین در ترکیه نماید، ملزم است که در طی دو سال بعد از تاریخ خریداری زمین بنای موردنظر خود را در زمین بسازد.

  8. از دیگر شرایط موجود برای خرید ملک در ترکیه تخصیص تنها 10 درصد از زمین‌های هر منطقه به افراد خارجی است. به نظر می‌رسد این شرط از سیاست‌های دولت ترکیه است که مانع از تسلط افراد خارجی در این کشور شود.

  9. آخرین مورد از شرایط خرید ملک در ترکیه این است که تمام ایرانیانی که قصد خرید ملک در ترکیه را دارند، ملزم هستند از قوانین ترکیه و تبصره 35 قانون املاک و اراضی 2644 این کشور تبعیت کنند. در صورت رعایت شرایط گفته شده در بالا خرید ملک در این کشور به راحتی امکان‌پذیر خواهد بود. 

در هنگام خرید ملک در ترکیه به چه نکاتی باید توجه کرد؟

برای این که بتوانید یک سرمایه‌گذاری مناسب در کشور ترکیه داشته باشید بهتر است به نکات زیر توجه کنید.

یکی از نکات مهمی که حتماً باید به آن توجه داشته باشید، این است که قبل از اقدام به پرداخت پول کپی سند ملک موردنظر را به اداره اسناد ببرید، تا از صحت آن اطمینان پیدا کنید.

نکته دیگری که باید قبل از اقدام به خرید ملک در ترکیه به آن دقت کنید، این است که خرید ملک در این کشور نیاز به مالیات ندارد. پس توجه داشته باشید که جهت این امر مشاوران حقوقی یا فروشندگان ملک از شما هزینه اضافی دریافت نکنند.

یکی دیگر از نکاتی که هنگام خرید ملک در ترکیه لازم است بدانید این است که هزینه انتقال سند مالکیت ملک بر عهده خریدار است و میزان آن عموماً 4 درصد ارزش کل ملک است. البته در برخی پروژه‌های خاص در صورت توافق خریدار و فروشنده هزینه انتقال مالکیت سند بر عهده دو طرف و به صورت پنجاه پنجاه است.

بهترین شهر برای خرید ملک در ترکیه کدام است؟

انتخاب شهر برای خرید ملک در این کشور بستگی به نیازها و سلیقه فرد خریدار دارد. برای مثال اگر برای خریدار برخورداری از امکانات و سطح رفاه بالا در اولویت باشد، خرید ملک در استانبول برای او مناسب خواهد بود. اما اگر خریدار زندگی در یک شهر آرام و دور از شلوغی را ترجیح دهد، می‌تواند از شهرهایی مثل ازمیر، آنتالیا، آنکارا و … ملک خریداری کند. لازم به ذکر است زندگی در شهرهایی مثل ازمیر، آنکارا و.. نسبت به استانبول نیاز به سرمایه و هزینه‌های کمتری نیز دارد. معمولاً اغلب افرادی که از ایران به ترکیه مهاجرت می‌کنند در شهرهای استانبول، ازمیر و آنتالیا سکونت می‌کنند؛ بنابراین اگر علاقه‌مند هستید در محله‌ای زندگی کنید که به هم‌وطنان خود نزدیک باشید. محله‌هایی مثل فاتح، خان والده و … در شهرهای ذکر شده مناسب است.

خطرات احتمالی خرید ملک در ترکیه

با توجه به این که سودجویان و کلاه‌برداران زیادی در زمینه خرید ملک در ترکیه یا سایر کشورها در حال فعالیت هستند، لازم است که جهت خرید ملک در کشورهای خارجی و سرمایه‌گذاری جانب احتیاط را رعایت کنید و تمام موارد را در نظر بگیرید که در دام کلاه‌برداران نیفتید. عدم توجه کافی و عدم رعایت نکات لازم قبل خرید ممکن است باعث شود دچار زیان‌ها و خطراتی شوید که جبران آن سخت باشد. یکی از مواردی که باید به آن توجه داشته باشید این است که ملک باید حتماً سند رسمی و تاپو داشته باشد و حتماً سند به نام خود شخص خریدار زده شود. همچنین حتماً بررسی کنید که شرکت یا دفتر ملکی که قصد انجام معامله در آن را دارید شرکت یا آژانس معتبری باشد و مجوز رسمی از سوی نهادهای مربوطه در ترکیه را داشته باشد. نکته آخری که باید جهت جلوگیری از به وجود آمدن خطرات احتمالی در نظر بگیرید این است که ملک خریداری شده بدهی به بانک یا سایر ادارات نداشته باشد و یا درگیر مشکلات حقوقی نباشد.

 

مراحل خرید ملک در ترکیه

افرادی که قصد سرمایه‌گذاری از طریق خرید ملک در ترکیه را دارند باید مراحل زیر را طی کنند. لازم به ذکر است که برای سهولت در انجام مراحل زیر می‌توان از وکیل‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند کمک گرفته شود.

قبل از انجام هر کاری برای شروع فرآیند خرید ملک باید شخص خریدار گذرنامه خود را به دفاتر اسناد رسمی برده و از آن‌ها بخواهد گذرنامه وی را ترجمه کنند. بعد از این کار باید قراردادی بین طرفین معامله منعقد گردد و طرفین معامله در صورت قبول شرایط قرار داد، باید آن را امضا نمایند. در مرحله بعد باید هزینه خرید ملک به حساب فروشنده انتقال داده شود. قرارداد ذکر شده فقط ضامن فروش ملک به خریدار است و حالت رسمی ندارد. بنابراین در مرحله بعد باید قرارداد مذکور به همراه مدارک و اطلاعات تکمیلی به مراجع ذی‌ربط فرستاده شود تا سند رسمی ملک به نام خریدار ثبت شود. بعد از این که سند تاپو ملک به نام خریدار ثبت شد، اداره مالیات ترکیه یک حساب بانکی در یکی از بانک‌های ترکیه برای خریدار ملک ایجاد می‌کند و بعد از افتتاح حساب برای خریدار ملک یک شماره مالیاتی اختصاص داده می‌شود که لازم است این شماره در شهرداری محلی و منطقه‌ای ثبت شود.

مدارک لازم برای خرید ملک در ترکیه

برای خرید خانه یا ملک در ترکیه به همراه داشتن یک سری مدارک الزامی است و برای این که فرآیند خرید ملک با سرعت بیشتری انجام شود، بهتر است این مدارک را از قبل تهیه کنید. از جمله مدارکی که جهت خرید ملک در ترکیه نیاز دارید می‌توان به مواردی مثل کد مالیاتی محل، داشتن حساب بانکی در یکی از بانک‌های مورد تأیید ترکیه، داشتن مدارکی از محل زندگی سابق شخص مثل قبض برق یا آب، چند قطعه عکس 4*3، داشتن کپی از برگه اتمام کار ساختمان و ... اشاره کرد. همچنین به همراه داشتن بیمه‌نامه زلزله نیز جهت خرید ملک در این کشور الزامی است. علاوه بر این داشتن مدارکی مثل یک قطعه عکس 6*4 از فروشنده ملک، اصل و کپی پاسپورت خریدار، اصل گذرنامه و ترجمه آن و .... نیز می‌تواند در تسریع فرآیند خرید خانه یا ملک در این کشور مؤثر باشد.

خرید ملک در ترکیه برای ایرانیان

و به‌طور کلی به‌جز کشورهای سوریه، ارمنستان، نیجریه، کره شمالی و کوبا که امکان خرید ملک در ترکیه را ندارند، در کشور ترکیه محدودیتی برای خرید ملک توسط ایرانیان وجود ندارد. مردم سایر کشورها در زمینه خرید ملک در این کشور مشکی نخواهند. تنها محدودیت‌هایی که جهت خرید ملک در ترکیه برای اتباع خارجی وجود دارد، این است که اتباع خارجی از جمله ایرانیان نمی‌توانند بیشتر از 30 هکتار زمین یا ملک در ترکیه خریداری کنند. همچنین امکان خرید ملک در مناطق حساس امنیتی و نظامی این کشور نیز برای اتباع خارجی وجود ندارد.

قیمت خرید ملک در ترکیه

یکی از مزایایی که در کشور ترکیه برای سرمایه‌گذاری و خرید ملک وجود دارد، این است که در این کشور امکان خرید ملک‌های ارزان قیمت نیز وجود دارد. قیمت ملک در ترکیه تا همین چند وقت اخیر به‌گونه‌ای بود که امکان خرید خانه با حداقل هزینه 400 میلیون تومان نیز در این کشور وجود داشت و حتی با سرمایه‌ای حدود یک میلیارد تومان امکان خرید خانه یا آپارتمان در شهر استانبول فراهم بود. در حال حاضر با توجه به نوسانات ارزی هزینه‌های خرید ملک و آپارتمان در ترکیه نیز افزایش پیدا کرده است. اما همچنان هزینه‌های خرید ملک و خانه یا زمین در ترکیه نسبت به سایر کشورهای رو به رشد کمتر است. برای مثال در حال حاضر نیز امکان خرید خانه با سرمایه حدود یک میلیارد تومان یا حتی کمتر از آن در شهرهای دور از مرکز ترکیه وجود دارد.

معایب خرید ملک در ترکیه

در کنار مزایای زیادی که برای خرید و سرمایه‌گذاری ملک در ترکیه وجود دارد، یک سری معایب نیز در این زمینه وجود دارد که یکی از این معایب امکان ابطال قرارداد خرید ملک در این کشور است. در کشور ترکیه در صورتی که اثبات شود معامله انجام شده جهت خرید ملک طبق قوانین خرید ملک ترکیه نبوده است، دولت ترکیه می‌تواند قرارداد خرید ملک را باطل کند. همچنین اگر قرارداد ملک یا ساختمان خریداری شده توسط وزارت‌ها یا سازمان‌ها و ادارات مربوطه ترکیه تأیید نشود، امکان باطل شدن قرارداد وجود دارد. از جمله موارد دیگری که می‌تواند منجر به ابطال قرارداد خرید ملک در این کشور شود، عدم ساخت‌وساز زمین در صورتی که دو سال از خرید آن گذشته باشد است. همچنین اگر شخص خریدار زمین بعد از پایان ساخت‌وساز قادر به گرفتن مجوز پایان کار از سازمان‌های مربوطه نباشد، امکان باطل شدن قرار داد خرید زمین وجود دارد.

کلام آخر

خرید ملک در ترکیه و به‌ویژه خرید ملک در استانبول یکی از راه‌های مناسب برای حفظ ارزش پول است. همان‌طور که می‌دانید در حال حاضر سرمایه‌گذاری در کشور ایران با توجه به مشکلات اقتصادی موجود در کشور به‌نوعی ریسک محسوب می‌گردد و سرمایه‌گذاری در کشورهای توسعه‌یافته و پیشرفته مثل کشورهای اروپایی و آمریکایی نیاز به سرمایه زیاد و شرایط خاصی دارد. اما سرمایه‌گذاری از طریق خرید ملک در ترکیه یکی از روش‌های مطمئن سرمایه‌گذاری است که در کنار سرمایه‌گذاری امکان دریافت پاسپورت ترکیه از طریق خرید ملک، امکان دریافت اقامت ترکیه به صورت موقت و دائم، امکان سفر به ترکیه بدون ویزا و برخورداری از طبیعت بکر و حقوق شهروندی ترکیه نیز فراهم می‌گردد.