خرید ملک در قبرس

امروزه با توجه به شرایط معیشتی و اقتصادی کشور ایران، بسیاری از هموطنان به اهمیت یافتن بهترین و آسان‌ترین راه سرمایه‌گذاری و کسب اقامت در کشورهایی با امکانات رفاهی مناسب، واقف هستند. کشور قبرس با دارا بودن شرایط محیطی، امنیتی و اقتصادی قابل قبول و همچنین عدم وجود محدودیت در سرمایه‌گذاری اتباع خارجی یا خرید ملک در قبرس شمالی ، می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی متقاضیان باشد. در مقاله زیر پس از معرفی اجمالی کشور قبرس، به بیان یکی از ساده‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری و کسب اقامت در قبرس، یعنی خرید ملک در قبرس می‌پردازیم. خرید ملک در قبرس چه مزایایی دارد؟ شرایط و قوانین کشور قبرس برای خرید و فروش ملک توسط اتباع خارجی چگونه است؟ آیا خرید ملک در قبرس نیازمند سرمایه و صرف هزینه بالایی است؟ چه مدارکی برای اخذ اقامت قبرس ضروری است؟ بهترین نقاط قبرس جهت خرید ملک، کدام مناطق هستند؟

اگر شما نیز به تازگی ایده مهاجرت، کسب اقامت و یا سرمایه‌گذاری و خرید ملک در یک کشور خارجی با موقعیت اقتصادی مناسب و آب و هوای دلپذیر را در سر می‌پرورانید، خواندن مطلب زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم. ما سعی کرده‌ایم پاسخ جامع و کاملی به پرسش‌های احتمالی شما پیرامون نحوه خرید ملک در کشور جزیره‌ای قبرس ارائه کنیم.

خرید ملک در قبرس 1
جهت دریافت مشاوره رایگان خرید ملک در قبرس با ما در تماس باشید!

تلفن تماس : ۰۷۱۳۲۳۱۷۴۴۰ _ ۰۹۱۷۴۲۴۳۰۴۲ _ 09172755767

واتس آپ : ۰۹۱۷۴۲۴۳۰۴۲ - 09172755767

تلگرام : https://t.me/exirapply

اینستاگرام : exir_apply و iranian_china

اطلاعات کلی درباره کشور قبرس

پیش از پرداختن به دلایل و مزایای انتخاب کشور قبرس برای خرید ملک و سرمایه‌گذاری و سایر جزئیات مربوط به این روند، خوب است که با یک سری اطلاعات کلی پیرامون شرایط جغرافیایی، فرهنگی و… این کشور آشنا شویم.

جغرافیا و زبان قبرس

کشور قبرس در تقاطع سه قاره اروپا، آسیا و آفریقا قرار گرفته است و به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده است. قبرس جنوبی که به آن قبرس اروپایی نیز گفته می‌شود، تحت نظارت کشور یونان و زبان رسمی مردم آن، یونانی است. مردم قبرس شمالی یا قبرس آسیایی نیز که تحت نظارت کشور ترکیه است، به زبان ترکی استانبولی صحبت می‌کنند. به دلیل رفت و آمدهای فراوان توریستی به این کشور بکر جزیره‌ای و همچنین پذیرش دانشجویان خارجی، زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم این کشور پذیرفته شده است و اغلب مردم آن قادر به صحبت با زبان انگلیسی نیز هستند.

با توجه به اینکه کشور قبرس سومین جزیره بزرگ دریای مدیترانه محسوب می‌شود، یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های گردشگری در دریای مدیترانه است، به طوری که سالانه حدود ۴.۲ میلیون توریست را به خود جذب می‌کند. پایتخت قبرس، شهر نیکوزیا و مهم‌ترین شهرهای آن، فاماگوستا، نیکوزیا و گیرنه است.

وضعیت آب و هوایی، جمعیت و واحد پول قبرس

روزهای آفتابی ( ۳۲۰ روز در سال)، دریاهای آبی بی‌نظیر، طبیعت بکر و سواحل پرآرامش، کشور قبرس را به جذاب‌ترین مقصد جهت سفرهای توریستی و حتی مهاجرتی تبدیل نموده است. جمعیت کمتر از ۵ میلیون نفری قبرس، زمینه را برای بالا بودن کیفیت خدمات رفاهی در این کشور فراهم کرده است. واحد پول قبرس، لیر ترکیه است اما خرید و فروش ملک و خودرو با پوند انگلیس انجام می‌شود.

اقتصاد و فرهنگ قبرس

کشور قبرس دارای فرهنگی بسیار غنی و تاریخی کهن است؛ بناهای تاریخی با قدمت طولانی، قبرس را از لحاظ ارزش تاریخی در جایگاه قابل توجهی قرار داده است. اقتصاد قبرس بسیار پویا است. خرید ملک و پروژه‌های آپارتمانی در قبرس حدود ۶۰ درصد ارزان‌تر از موارد مشابه در اروپا است، ضمن اینکه امکان ثبت سند املاک بدون هیچ محدودیتی برای تمام ملیت‌ها وجود دارد. ذکر این نکته حائز اهمیت است که شما فقط با استفاده از پاسپورت کشور قبرس و بدون داشتن ویزا، مجوز سفر به بیش از ۱۵۰ کشور دنیا را خواهید داشت.

چشم‌انداز کلی روند خرید ملک تا کسب اقامت کشور قبرس

در این قسمت از مقاله، خوب است که پیش از پرداختن به جزئیات، نمای کلی از فرآیند و مراحل خرید ملک در قبرس و در نهایت کسب تابعیت قبرس را با هم مرور کنیم.

  • پرداخت دپوزیت یا پیش‌پرداخت ملک مورد نظر و فرستادن تصاویر پاسپورت
  • صادر شدن رسید دپوزیت و برگه رزرو ملک و ارسال دعوتنامه برای خریدار توسط شرکت
  • فراهم کردن بلیط سفر به قبرس، حداکثر تا دو ماه بعد از پرداخت دپوزیت
  • هماهنگی و تهیه محل اقامت خریدار برای یک هفته، تا زمان پرداخت ۳۰ درصد مبلغ پروژه پیش‌فروش شده
  • پرداخت ۳۰ درصد پیش پرداخت توسط متقاضی و اخذ قرارداد خرید ملک
  • مراجعه به اداره مالیات برای ثبت قرارداد و پرداخت نیم درصد مالیات مربوط به ثبت
  • تحویل ترجمه برگه عدم سوء پیشینه متقاضی
  • اخذ دو سری یا نسخه نامه مختار برای ارائه به اداره پلیس و بانک

ادامه روند خریداری خرید ملک در قبرس

  • ثبت نام غیرحضوری و آنلاین در سایت مهاجرت و معین کردن تاریخ مراجعه به اداره پلیس
  • افتتاح حساب بانکی و پرداخت ۱۰ هزار دلار به منظور اثبات تمکن مالی و صدور پرینت حساب
  • کسب مجوز سند ملک از اداره مهاجرت پایتخت قبرس
  • در صورت لزوم ثبت نام فرزندان در اداره آموزش و پرورش
  • تحویل مدارک ضروری به اداره پلیس در تاریخی که از قبل معین شده است.
  • پرداخت تقریبا مبلغ ۵۸۶ لیر برای هزینه آزمایشگاه و انجام آزمایش خون و پیگیری نتایج تا دو هفته
  • واریز تقریبا مبلغ ۶۱۱ لیر به اداره مالیات
  • دریافت کارت اقامت یا تابعیت

چرا کشور قبرس برای خرید ملک و سرمایه‌گذاری مناسب است؟

این سوال ممکن است در ذهن بسیاری از افراد شکل بگیرد که کشور قبرس دارای چه بسترهای مناسبی برای خرید ملک است و چه ویژگی‌هایی قبرس را در این زمینه نسبت به سایر کشورها برتری بخشیده است؟ در اینجا برخی از دلایل مناسب بودن این کشور برای سرمایه‌گذاری و خرید ملک را آورده‌ایم.

امروزه خرید ملک در قبرس شمالی سرمایه‌گذاری بسیار سودآوری است. این کشور یکی از بازارهای با رشد سریع و سودآوری بالا در حوزه خرید ملک را در کل مناطق مدیترانه‌ای دارا است. اخیرا درخواست برای خرید ملک در قبرس ۵ برابر بیشتر شده است. در حال حاضر بازار املاک و مستغلات در قبرس شمالی، ارائه‌دهنده مناسب‌ترین مبالغ در بین کشورهای حوزه مدیترانه است. ارزش املاک در مناطق ساحلی از ۴۵ هزار پوند برای پروژه‌های آپارتمانی و ۱۴۰ هزار پوند برای املاک ویلایی شروع می‌شود.

صعود و رشد سالانه سرمایه‌گذاری خرید ملک در قبرس حدود ۱۵_۲۰ درصد است. با توجه به طبیعت و چشم‌انداز بکر و دل‌انگیز این کشور جزیره‌ای و علاقه فراوان اتباع سایر کشورها برای اقامت و سرمایه‌گذاری در این کشور، تقاضا برای خرید ملک هر ساله بالا رفته و به تبع آن، ارزش ملک افزایش می‌یابد.

یکی از ویژگی‌های فوق‌العاده خرید ملک در قبرس شمالی که موجب برتری نسبی این کشور بر سایر کشورها شده است، این است که ضرورتی به خرید نقدی یک ملک یا پروژه در قبرس شمالی وجود ندارد. در واقع خریدار با پرداخت کمترین مبلغ ممکن ( حداقل ۵۰۰ میلیون تومان) یعنی ۳۰ درصد کل مبلغ، پروژه یا ملک مورد نظر را به نام خود ثبت کند و بلافاصله امکان اقدام برای انجام مراحل اقامت خود و اعضای خانواده ( که حداکثر ۳ هفته طول می‌کشد) وجود دارد.

پس از کسب تابعیت شما و اعضای خانواده‌تان، می‌توانید خدمات تحصیلی و درمانی دولتی را به صورت کاملا رایگان دریافت نمایید؛ در این حالت خریدار می‌تواند باقیمانده مبلغ ملک مورد نظر خود را طی قسط‌های چند ساله پرداخت کند.

کشور قبرس جزو ایمن‌ترین کشورهای جهان برای زندگی است. گزارشات سازمان‌های بین‌المللی کشور قبرس را در بین کشورهای کوچک، دارنده رتبه نخست از لحاظ امنیت و پاکیزگی محیط زیست معرفی می‌کند. بر طبق آمار جهانی که در سال ۲۰۲۱ منتشر شد؛ کشور قبرس در بین تمام کشورهای جهان، جایگاه پنجم را از نظر امنیت اجتماعی، عدم وجود جرم و جنایت و مناسب بودن شرایط رفاهی زندگی دارا است.

نکته قابل تامل دیگر برای سرمایه‌گذاران ملکی در قبرس، امکان اخذ سند ملک به صورت قطعی و رسمی است. سرمایه‌گذاران اتباع خارجی در کشور قبرس قادر خواهند بود که سند و مجوز قطعی و صد در صد رسمی ملک خریداری شده را کسب کنند؛ بنابراین شما از این لحاظ نگرانی و دغدغه‌ای نخواهید داشت.

شما از طریق خریدن ملک در قبرس قادر خواهید بود که برای خود و اعضای خانواده‌تان، اقامت دائمی که سالانه تمدید می‌شود کسب کنید. این روش یکی از مطمئن‌ترین و ارزان‌ترین روش‌ها برای اخذ تابعیت قبرس است چرا که شما قادر خواهید بود با خرید قسطی ملک و استفاده از شرایط ضمانت اجاره ملک خود، با کمترین مقدار سرمایه، بالاترین سطح سود را در کنار مجوز اقامت خود دریافت کنید. نکته هیجان‌انگیز این است که شما تنها با پرداخت ۲۵_۳۰ درصد هزینه، صاحب یک واحد مسکونی یا پروژه در حال ساخت در این جزیره رویایی خواهید شد.

یکی از مزیت‌های ویزای سرمایه‌گذاری کشور قبرس این است که لزومی به حضور فیزیکی و اقامت فرد در این کشور وجود ندارد. همچنین نرخ مالیات بسیار مناسب و با قیمت کم معین شده است که باعث افزایش سوددهی شرکت می‌شود. موقعیت استراتژیکی فوق‌العاده کشور قبرس، این کشور را در زمینه واردات محصولات مختلف با پیشرفت چشمگیری مواجه کرده است. در کشور قبرس، قابلیت تجارت و خرید و فروش آزاد در اتحادیه اروپا برای افراد وجود دارد. علاوه بر همه این موارد، خدمات رفاهی، درمانی و تحصیلی به صورت نامحدود برای شخص سرمایه‌گذار و خانواده وی وجود دارد. در کشور قبرس سرمایه‌گذاری از طریق خرید ملک، راهی بسیار کم‌هزینه و آسان خواهد بود.

هزینه‌های خرید ملک در قبرس شمالی

از جمله دغدغه‌های اصلی متقاضیان سرمایه‌گذاری از طریق خرید ملک در قبرس، برآورد هزینه‌های پیش‌رو و تخمین مقدار سرمایه مورد نیاز است. همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم، قیمت خرید املاک در قبرس نسبت به کشورهای اروپایی بسیار مناسب‌تر است و امکان پرداخت اقساطی مبلغ کلی ملک در قبرس نیز دلیل دیگری است تا شما در این زمینه نگرانی نداشته باشید.

ما در این بخش از مقاله، به چهار مورد از هزینه‌های اساسی در فرآیند خرید ملک در قبرس اشاره کرده‌ایم. شایان ذکر است که تمامی این هزینه‌ها تنها یک بار توسط متقاضی پرداخت خواهد شد.

 

۱_ هزینه مالیات ملک

حدود پنج درصد از قیمت کل ملک مورد نظر شما در قبرس شمالی، باید به عنوان هزینه‌های مالیاتی پرداخت شود. این مبلغ را در حین تحویل کلید ملک باید پرداخت کنید.

۲_ هزینه انشعابات

به طور کلی هزینه مربوط به انشعابات، به نوع پروژه و سازنده املاک بستگی دارد اما به طور تقریبی، حداکثر دو درصد از مبلغ خرید ملک در قبرس شمالی برای هزینه انشعابات معین شده است. در اغلب پروژه‌های ساخت و ساز قبرس، این هزینه ثابت است.

۳_ هزینه ثبت سند

تقریبا ۶۵ درصد از ارزش ملک، تحت عنوان هزینه ثبت سند از متقاضیان دریافت می‌شود.

۴_ هزینه انتقال سند

هزینه مربوط به انتقال سند، بین ۱ تا ۲ درصد ارزش کلی ملک مورد نظر است و در زمان پایان پروژه و تفکیک سند باید به حساب اداره ثبت اسناد پرداخت شود.

مراحل اخذ اقامت از طریق خرید ملک در قبرس

افرادی که قصد اسکان طولانی مدت ( برای بیش از ۳ ماه) در کشور قبرس را دارند، باید برای کسب تابعیت قبرس اقدام کنند. متقاضیان پس از انتخاب واحد ملکی یا پروژه در حال ساخت مورد نظر، به ترتیب باید مراحل زیر را طی کنند.

۱_ خریداری ملک مورد نظر و دریافت قراداد از شرکت سازنده

۲_ پرداخت مالیات مقرر در اداره دارایی: توجه داشته باشید که کشور قبرس شمالی، مالیات را تنها یک بار اخذ می‌کند و مقدار آن در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر کمتر است.

۳_ انتقال سند ملک در اداره تاپو: اداره تاپو، یک اداره ثبت اسناد رسمی است که کار انتقال سند ملک مورد نظر را به نام شما انجام می‌دهد. این انتقال سند شامل املاک و پروژه‌های در حال ساخت نیز می‌شود. خوب است بدانید که در قبرس شمالی، پروژه‌های در حال ساخت نیز دارای سند رسمی هستند. در این مرحله سند به صورت عرصه و اعیان به نام خریدار انتقال می‌یابد.

۴_ باز کردن حساب بانکی: متقاضی اقامت در کشور قبرس موظف به افتتاح حساب بانکی در یکی از بانک‌های مورد تایید این کشور است. این بانک‌ها شامل ( ایش بانک، کاپیتال بانک، زراعت بانک، واکیف بانک، گارانتی و شکر بانک) هستند.

۵_ فرآیند تایید و ثبت مدارک ارائه شده: در این مرحله شما باید به اداره پلیس مهاجرت قبرس مراجعه کنید. در این مرکز، مدارک شما که شامل ( گذرنامه، مهر ویزا، قرارداد خرید ملک، برگه پرداخت مالیات و برگه افتتاح حساب بانکی) است، توسط کارشناسان مربوطه بررسی و در سیستم اطلاعات جهت صدور اقامت ثبت می‌شود.

۶_ انجام آزمایش خون در آزمایشگاه: هدف از این آزمایش، اطمینان حاصل کردن دولت قبرس از عدم ابتلای متقاضی و شهروند آینده قبرس به بیماری‌های واگیردار ایدز، هپاتیت و سل است.

فراموش نکنید که:

  • در روند اخذ اقامت قبرس، حضور فرد الزامی است.
  • برای افراد زیر ۱۸ سالی که به اتفاق خانواده خود اقدام به مهاجرت نموده‌اند، نیاز به اخذ اقامت نیست.
  • در صورتی که روند اخذ اقامت اشخاص به صورت آنلاین باشد، شروع روند اخذ اقامت از بدو ورود آن‌ها به کشور قبرس خواهد بود.
مزایای خرید ملک در قبرس
  • قیمت بسیار مناسب ملک
  • امکان خرید ملک با ارزهای دیجیتال
  • رشد سالانه قیمت ملک و سودآوری بالا
  • سرمایه‌گذاری بر اساس واحد پوند انگلستان
  • دریافت سند ملک مادام‌العمر و رسمی ورثه‌ای
  • سادگی پروسه اداری ثبت سند و اخذ تابعیت قبرس
  • امکان خرید خودرو با یک پنجم قیمت خودرو در ایران
  • شرایط و تسهیلات پرداخت پروژه‌های ساختمانی قبرس
  • برخورداری از خدمات بهداشتی_درمانی و تحصیلی رایگان (برای فرزندان زیر ۱۸ سال)
  • برخورداری از آب و هوای معتدل مدیترانه‌ای در کنار هتل‌ها و شهرک‌های لوکس ساحلی

انواع سند ملکی در قبرس

با توجه به وضعیت دولت‌های دو بخش قبرس شمالی و قبرس جنوبی، وضعیت سند املاک و زمین‌های موجود در این کشور در سه حالت زیر قرار دارد که بهتر است قبل از اقدام به خرید یک ملک در قبرس، با انواع این اسناد آشنایی داشته باشید.

 

تورکیش تایتل (Turkish Title)

این سند مربوط به زمینی است که صاحب آن بومی قبرس و اهل قبرس شمالی بوده است و این زمین نیز در قبرس شمالی وجود دارد. در این حالت هیچ مناقشه و دعوای حقوقی بر سر مالکیت این ملک وجود نخواهد داشت.

سند معاوضه‌ای (Exchange)

با توجه به اینکه هر دو دولت (قبرس شمالی و جنوبی) زمین‌هایی را در طرف مقابل داشته‌اند؛ پس از مذاکرات صلح، دولت‌ها با ارزش‌گذاری املاک اقدام به تبادل زمین‌ها کردند، یعنی تعدادی از زمین‌های داخل حیطه قبرس شمالی که به اهالی جنوب تعلق داشت با پرداخت مبلغی به جنوبی‌ها یا از طریق واگذاری زمین‌های قبرس شمالی که در محوطه قبرس جنوبی قرار گرفته بود، به آن‌ها به صورت قانونی و رسمی معاوضه و مبادله شد. در نهایت این نوع سند نیز معادل و برابر با سند تورکیش تایتل است.

سند ملکی معلق

نوع دیگری از اسناد ملکی در قبرس، سند ملکی معلق است. این املاک وضعیت روشن و معینی ندارند و یا اینکه در فرایند معاوضه قرار دارند. بهتر است که تا حد امکان از خرید و یا ساخت و ساز در این املاک پرهیز شود، زیرا امکان فسخ مالکیت در شرایط اتصال و یکپارچگی بخش‌های شمالی و جنوبی و تشکیل جمهوری قبرس وجود دارد.

بهترین مکان‌ها برای خرید ملک در قبرس

توجه داشته باشید که شما در هر نقطه‌ای از کشور قبرس، ملکی را خریداری کنید، هرگز از دریا خیلی دور نخواهد بود. با این وجود به نظر می‌رسد که اشاره به چند مورد از مکان‌هایی که اتباع خارجی برای سرمایه‌گذاری در خرید ملک روی آن‌ها تمرکز کرده‌اند، کاربردی و مفید باشد.

نیکوزیا

نیکوزیا پایتخت کشور قبرس، با جمعیت تقریبی ۳۰۰ هزار نفری و در ۵۰ کیلومتری ساحل قرار دارد. نیکوزیا شهری مدرن، سرزنده و جهانی است که مرکزی برای برنامه‌های ورزشی، فرهنگی، تجاری و برگزاری کنسرت‌ها و مقصد بسیاری از گردشگران از سراسر دنیا است.

املاک بسیار متنوعی برای فروش در نیکوزیا وجود دارد که متناسب با سلیقه اغلب خریداران خواهد بود. این املاک هم برای کسانی که قصد زندگی و اقامت در قبرس را دارند و هم برای افرادی که به دنبال سرمایه‌گذاری از طریق خرید ملک هستند، بسیار مناسب است. نیکوزیا علاوه بر برخورداری از آب و هوای مدیترانه‌ای، دارای زیرساخت‌های مدرن، مدارس سطح بالا و مراکز خرید و غذاخوری فوق‌العاده است. یک آپارتمان در منطقه متوسط این شهر، حدود ۶۰ هزار پوند قیمت دارد.

لیماسول

دومین شهر مرکزی قبرس، لیماسول تاریخی است. این شهر بندری و قدیمی دارای یک قلعه کهن مربوط به قرون وسطا و محله‌های تاریخی و بارها و میخانه‌های متعدد است. علی رغم بافت قدیمی محله‌های لیماسول، این شهر مرکزی کاملا به روز است و معماری مدرن آن در ساختمان‌های هتل‌ها، مراکز تجاری، پارک‌های آبی و… قابل مشاهده است. لیماسول از آب و هوای نیمه گرمسیری مطبوعی برخوردار است. زیباترین آپارتمان‌ها در این شهر با قیمت حدود ۵۰_۷۰ هزار یورو قابل خریداری است.

مشکلات خرید ملک در قبرس

مسلماً خرید ملک و پروژه‌های عمرانی به خودی خود دارای چالش‌های به خصوصی است، حال آنکه این مشکلات در مسیر خریدن ملک در یک کشور خارجی، با توجه به ناآشنا بودن با قوانین رسمی آن کشور ویژه‌تر هستند. خرید ملک در کشور قبرس نیز دارای یک سری مشکلات است که بد نیست مروری کوتاه روی آن‌ها داشته باشیم. بهتر است که هنگام خرید ملک، تمامی موارد زیر را در کنار یک وکیل حرفه‌ای و قابل اعتماد بررسی کنید تا در دام موسسات و شرکت‌های کلاهبردار نیوفتید ‌و از سرمایه خود محافظت کنید.

  • نرخ ملک و مقدار افزایش آن در نقاط مختلف قبرس
  • نظام قضایی و قوانین مربوط به خرید ملک در قبرس
  • تبلیغات غیرواقعی گسترده
  • وکلایی که در دو طرف قرارداد دست دارند
  • خطر مصادره اموال
  • اخذ کمیسیون با مبالغ متغیر
  • شاخص‌های نرخ تورم و رشد اقتصادی قبرس
  • عدم وجود مجوز شهروندی و اجازه کار برای اتباع خارجی در قبرس
  • خرید و فروش املاکی که وجود خارجی ندارند و یا کیفیت بسیار پایینی دارند
کلام آخر

در پایان خوب است بدانید که با توجه به اینکه کشور قبرس به مانند یک آهنربا برای جذب گردشگران است و اقامتگاه‌ها به طور مرتب ( به ویژه در ماه‌های اوج تابستان) شلوغ و پرتردد می‌شوند، بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی حوزه خرید ملک در قبرس، ملک خریداری شده خود را با واحد پول پوند انگلیس، به متقاضیان و مسافران اجاره می‌دهند. ناگفته نماند که این روش در عین سادگی، سودآوری بسیار خوبی دارد.